LABORATORUL SOCIETAL prezinta proiectul ‘’Traditional lifestyle as a model for sustainable development”

In Giurgiu, Asociatia Culturala pentru Copii si Tineret MILLENIUM ART si-a asumat provocarea de a testa metoda managementului responsabil de proiect in cadrul Parteneriatului Grundtvig „Mod de viata traditional ca model de dezvoltare durabila”, unul din cele 19 proiecte-pilot ale Laboratorului Societal.

Cati dintre noi mai folosesc apa de ploaie pentru spalatul hainelor sau udatul gradinii? Dar cuptorul din chirpici pentru mancaruri delicioase si naturale?

Practicile traditionale de gestiune a resurselor naturale (aer, apa si energie), precum si obiceiurile, credintele si traditiile generatiilor anterioare pot oferi invataminte utile tinerei generatii pentru a-si construi un viitor mai echitabil, ecologic si mai … slow!

Aceasta este premisa de la care au pornit cei 7 parteneri europeni ai proiectului ’’Traditional lifestyle’’, printre care si partenerul roman MILLENIUM ART. In urma celor doi ani de proiect (2012 – 2014), initiatorii isi propun sa realizeze un adevarat ’’repertoriu’’ al cunostintelor si obiceiurilor traditionale privind apa, energia, pamantul si hrana in Romania, Grecia, Turcia, Ungaria, Bulgaria, Portugalia si Lituania si sa faciliteze dialogul intre generatii pe aceste teme.

Va invitam sa urmariti o mica parte din povestea lor in imagini .

Responsabilitatea sociala in proiect

Raportul de responsabilitate sociala al asociatiei MILLENIUM ART descrie detaliat actiunile intreprinse de echipa pentru responsabilizarea activitatilor desfasurate intre septembrie 2012 – iulie 2013.

In domeniul social, proiectul s-a remarcat prin constanta si eficienta echipei (membrii asociatiei si voluntari). Printre instrumentele folosite pentru motivarea acesteia amintim contractele de voluntariat, valorificarea contributiilor fiecarui membru din echipa, sesiuni de formare pe temele vizate de proiect (de exemplu, cusaturi traditionale) …

In domeniul mediului, echipa proiectului a intreprins actiuni in trei directii principale. In primul rand, s-a incercat reducerea emisiilor de gaze datorate transportului prin utilizarea transportului public si al schemelor de car sharing. In al doilea rand, in masura in care a fost posibil, produsele necesare in proiect au fost achizitionate la vrac si de la nivel local. Nu in ultimul rand, principiile de economisire si utilizare rationala a resurselor naturale au fost aplicate in activitatile locale si promovate prin materiale media precum filmul ’’The using of water in the country side’’, realizat prin proiect.

In ceea ce priveste aspectele economice ale proiectului, un rol central in activitatile din Romania a fost ocupat de valorificarea potentialului local al zonei Vlasca, prin identificarea, testarea si promovarea la nivel european a unor know how-uri specifice in domeniul culinar si al tesaturilor. Echipa proiectului a incurajat folosirea de mijloace alternative de schimb si a realizat un barter de produse cu Asociatia EcoRuralis (Cluj), obtinand diferite sortimente de seminte traditionale in schimbul traducerii in limba engleza a Catalogului cu Seminte Traditionale.

In sfera bunei guvernante, membrii echipei au acordat o atentie deosebita identificarii si implicarii stakeholderilor proiectului (Scoala Gimnaziala Nr.7, Asociatia EcoRuralis, Primaria municipiului Giurgiu) in planificarea diverselor actiuni din proiect iar in activitatile de diseminare acestia au fost promovati si valorificati.

Experienta de responsabilizare a proiectului pilot este impartasita de echipa Millenium Art, participantii la proiect, echipa Societal si prin prisma unui filmulet, pe care va invitam sa il vizionati.

 

Motivatia echipei

Conform Florentinei Iordache, presedintele MILLENIUM ART si managerul proiectului, testarea instrumentelor de responsabilitate sociala in cadrul Laboratorului Societal a ridicat calitatea parteneriatului din proiect si a contribuit la dezvoltarea echipei:

’’ Am pornit de la ideea că este important să planificăm proiectul într-un mod responsabil, prin  implementarea măsurilor de Responsabilitate Socială în cadrul activităţilor, maximizând astfel calitatea parteneriatului. Considerăm că este important ca membrii echipei de proiect să se formeze în aplicarea şi  utilizarea măsurilor de responsabilitate socială în cadrul proiectului și să aplice metoda “managementului responsabil de proiect” în derularea activităţilor. Împărtășirea scopului, valorilor şi principiilor Codului Societal a condus la dezvoltarea competenţelor echipei de proiect, înlesnind identificarea şi utilizarea instrumentelor de aplicare a principiilor Dezvoltării Durabile.’’

Sustinatori:

Campania ‘’Laboratorul de Responsabilitate Sociala” se bucura de sustinerea unor parteneri media apropiati, precum: Romaniapozitiva.ro, Alternativ.ro, Carturesti.ro si StiriONG.ro.

Comments are closed.