19 voluntari formati in vederea organizarii de evenimente pentru testarea HIV, 2500 de tineri (din care 1000 din mediul rural) informati pe teme legate de problematica HIV/SIDA, 16 parteneri media, 10 unitati scolare implicate: sunt doar cateva dintre rezultatele demersului ‘’Think positive! Stay negative’’, unul din cele 19 proiecte-pilot Societal care au aplicat principiile responsabilitatii sociale in cadrul Laboratorului Societal.
Cati dintre tinerii pe care ii cunoasteti isi fac periodic si preventiv teste HIV, mai ales cei ce sunt din mediul rural? Cati sunt la curent despre cauzele infectarii cu HIV si despre metodele specifice de testare? ARAS Iasi (Asociatia Romana Anti-SIDA, filiala Iasi) a considerat ca raspunsurile la aceste intrebari sunt ingrijoratoare si astfel a initiat un proiect prin care sa constientizeze importanta testarii HIV de catre tineri in mod voluntar. ’’Think positive! Stay negative!’’ a beneficiat de sprijinul programului Tineret in actiune – actiunea 1.2 Initiative ale tinerilor si s-a finalizat in mai 2013.
Va invitam sa urmariti o parte din demersul ambitios al ARAS Iasi in clipul de mai jos.
Responsabilitatea sociala in proiect!
Raportul de Responsabilitate Sociala descrie in detaliu eforturile de responsabilizare intreprinse de echipa ARAS Iasi pe durata desfasurarii proiectului.
In domeniul social, echipa ’’Think positive! Stay negative!’’ a inclus tineri cu posibilitati reduse atat in grupul tinta cat si in echipa de proiect: din aceasta au facut parte 4 tineri cu status HIV pozitiv iar intre beneficiarii directi ai proiectului s-au numarat cca. 1000 de tineri din mediul rural. O atentie deosebita a fost acordata sanatatii si securitatii beneficiarilor si membrilor echipei: inainte de evenimentul de formare al voluntarilor desfasurat la Durau, echipa a fost instruita preventiv cu privire la pericolele montane. In plus, pentru organizarea celui mai important eveniment din proiect – Memorialul Lumanarilor Aprinse – s-a obtinut sprijinul pompierilor iar 2 voluntari au fost responsabili pentru utilizarea extinctoarelor. Nu in ultimul rand, echipa proiectului a fost motivata printr-un sistem de recunoastere si ’’avansare’’ (BabyVoluntARAS, JuniorVoluntARAS, SeniorVoluntARAS) iar in fiecare luna a fost votat voluntarul cel mai implicat.
In domeniul mediu, echipa ARAS Iasi a practicat sharingul de echipamente, in special cele folosite punctual, cu alte ONG-uri si ligi studendesti din comunitate. Pentru a sensibiliza echipa de proiect referitor la consumul de resurse naturale precum apa si energia, s-au lipit post-it-uri amuzante in punctele cheie de consum de la biroul asociatiei, precum toaleta si intrerupatoarele electrice.
In domeniul economic, pentru incurajarea economiei locale echipa de proiect a preferat furnizorii de bunuri si servicii locale, in special a celora care respecta principii de mediu in activitatile lor, precum folosirea energiei verzi. S-a incurajat de asemenea schimbul non-monetar cu alti actori ai societatii civile din comunitate: de exemplu, echipa ARAS Iasi a oferit prezervative in schimbul obtinerii serviciilor de sonorizare pentru cel mai important eveniment din proiect.
In domeniul guvernantei, pornind de la Codul Societal, echipa ’’Think positive! Stay negative!’’ si-a restructurat codul etic si regulamentul de ordine interioara astfel incat acestea sa faca referinta la cele patru categorii de indicatori Societal (social, mediu, economic si guvernanta). Acestea au fost comunicate si asumate de intreaga echipa a asociatiei.
Motivatia echipei
Implicarea echipei ARAS Iasi in Laboratorul Societal a fost determinata mai ales de dorinta de a reprezenta un model de implicare si dezvoltare comunitara pentru membri, beneficiari si alte asociatii iesene. ’’Aderarea si asumarea principiilor promovate de SOCIETAL atat de catre voluntari dar mai ales de catre persoanele cu putere de decizie din ARAS Iasi au facilitat repozitionarea asociatiei noastre ca fiind nu numai o organizatie functionala din punct de vedere al celor patru (categorii) indicatori dar si ca promotor al responsabilitatii sociale in comunitatea in care activam.
Considerentul pentru care am dorit sa facem parte din reteaua SOCIETAL a fost tocmai dorinta de a reusi in continuare sa reprezentam un exemplu de implicare si responsabilitate in si pentru intreaga comunitate si nu doar ca activisti ai unicei noastre cauze. Principiile SOCIETAL reprezinta pentru asociatia noastra un punct de reper in a deveni mai eficienta, cu impact mai mare asupra comunitatii, mai deschisa catre noi parteneriate si colaborari cu alte organizatii publice sau private si mai atenta la nevoile comunitatii in toata complexitatea sa (plan social, economic, mediul inconjurator etc). (…)’’ a declarat Cornelia Cozmiuc, coordonatorul proiectului.
Sustinatori:
Campania ‘’Laboratorul de Responsabilitate Sociala” se bucura de sustinerea unor parteneri media apropiati, precum: Romaniapozitiva.ro, Alternativ.ro, Carturesti.ro si StiriONG.ro.
Despre campanie
‘’Laboratorul Societal’’ desemneaza demersul de testare in cadrul a 19 proiecte-pilot al metodei de responsabilitate sociala dezvoltata in cadrul Societal. Proiectul este co-finantat prin Fondul Social European si este implementat de catre REPER21 (beneficiar) in parteneriat cu ANPCDEFP si Asociatia CRIES. Mai multe informatii pe: www.societal.ro